Sprawozdanie na temat implementacji procesu bolońskiego.

Na stronie internetowej Parlamenu Europejskiego opublikowany został projekt sprawozdania na temat wdrażania procesu bolońskiego autorstwa posłanki do Parlamentu Europejskiego Krystyny Łybackiej.

Przez ostatnie 15 lat proces boloński osiągnął wiele pod względem jakości edukacji, mobilności i uznawania dyplomów akademickich. Ogólnie proces boloński osiągnął większą przejrzystoć i sprawił, że informacje o europejskim szkolnictwie wyższym są łatwo dostępne, stosując wskaźniki wyników krajowych w odniesieniu do wspólnych celów.

O ile te osiągnięcia zasługują na słowa pochwały, nadal istnieją pewne obszary, w których niezbędny jest rozwój. Kluczowe znaczenie ma ożywienie procesu bolońskiego w celu sprostania nowym wyzwaniom zapewniania jakości i przejrzystości Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EOSW, EHEA) – czytamy we wstępie do dokumentu.

Wśród słabych punktów implementacji procesu bolońskiego wymieniono w raporcie m. in.: zróżnicowany stan zaawansowania prac w poszczególnych państwach członkowskich, niedostateczne powiązanie europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów (ECTS) z wynikami nauczania, niewystarczające rozwiązania dotyczące uznawania kwalifikacji uzyskanych za granicą oraz w sposób nieformalny i pozaformalny, a także trudności związane z akredytacją programów prowadzonych wspólnie (tzw. joint programmes).

Treść raportu obejmuje następujące obszary analityczne: struktura i narzędzia procesu bolońskiego; mobilność i jakość szkolnictwa wyższego; wymiar społeczny; wymiar zewnętrzny; priorytety na najbliższą przyszłość.

Pełny tekst raportu w języku polskim dostępny jest do pobrania ze strony Parlamentu Europejskiego.